فروشگاه های اینترنتی جزء جدا ناشدنی دنیای وب هستند و به خاطر سود آوری و سادگی کار با آن ها ( یعنی عدم نیاز به تخصصی خاص در زمینه ای خاص ) همواره سرعت پیشرفتی صعودی داشته اند که گاه شیب سرعت پیشرفت آن ها بیش تر از حتی پیشرفت خود دنیای وب بوده هست .
این نوع از فروشگاه ها به خاطر این که جزو زمینه های تجاری وب محسوب می شوند و نیز ارتباط تنگاتنگی با بحث خرید و فروش دارند پس قطعا وب مارکتینگ جزو یکی از برنامه های اصلی آن ها خواهد بود .
وب مارکتینگ انواع گوناگونی دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند ، اما در بین آن ها بازاریابی موتور های جستجوگر از طریق بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگر ( اس ای او ) بهترین گزینه بوده و هست که دلایل مختلفی از جمله امکان داشتن برنامه ای اصولی برای این نوع مارکتینگ و همینطور ، داشتن تاثیرات بلند مدت عامل این برتری بوده هست.
اما برای یک فروشگاه ، سئو کاملا پیچیده تر از یک وبسایت یا پورتال یا … بوده است که این پیچیدگی به خاطر سخت بودن تولید محتوا برای یک فروشگاه ، داشتن رقبای سرسخت و نیز کم بودن میزان علاقه مندان و مخاطبان ( و به طبع آن خریداران ) به نسبت بقیه ی سایت ها است . در سئوی یک فروشگاه اینترنتی باید فاکتور هایی را رعایت نماییم که شاید در بقیه ی سایت ها نیازی به رعایت دقیق آن ها نیست .
در اولین قدم هدف بهینه سازی یک فروشگاه و تفاوت آن با یک سایت معمولی را مشخص می کنیم .
وب سایت اینترنتی–>سئو–>افزایش ترافیک ورودی گوگل
فروشگاه اینترنتی –>سئو–>افزایش ترافیک ورودی گوگل–>افزایش خرید
مهم ترین تفاوتی که در اهداف بهینه سازی سایت و فروشگاه اینترنتی به چشم میخورد ، اینست که فروشگاه ها باید یک مرحله بیش تر هدف گذاری داشته باشند که تنها راه انجام آن این است که ترافیک ورودی گوگل باید هدفمند باشد . درست است که این موضوع در بقیه ی سایت ها هم مهم است اما در فروشگاه های اینترنتی اهمیت بیش تری دارد و صفحات سایت باید برای کلماتی بهینه باشند که مرتبط با متن و محتوای صفحه است .
موضوع بعدی که در بحث سئوی فروشگاه های اینترنتی مطرح هست ، ایجاد محتوای یکتا و کپی نشده است. اهمیت محتوا برای گوگل بر هیچ کس پوشیده نیست اما در فروشگاه های اینترنتی به دلیل سخت بودن تولید محتوا ، اغلب فروشگاه ها توضیحات مربوط به محصولات خود را کپی می کنند که این کار اولین گام برای شکست پروسه ی سئوی هر سایتی هست ، فراموش نکنید گوگل هر روز هوشیار تر و پیچیده تر می شود.
در مرحله ی بعدی ابتدا خود را به جای کاربران جستجو کننده می گذاریم ، قبول دارید که عکس و ویدئو ، برای کاربران از متن جذب تر است ؟ آیا می دانید اکثر فروشگاه های ایرانی روی عکس و ویدئوی محتوای خود کار نمی کنند؟ آیا می دانید بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی دنیا و حتی ایران اهمیت بسیار زیادی برای تصاویر و ویدئو های محصولات خود می گذارند ؟
اکثر ما فروشگاه اینترنتی دیجی کالا را می شناسیم ، آیا می دانید این فروشگاه در جشنواره ی وب ایران جزو بهترین سایت ها در زمینه استفاده از عکس در سایت خود شد ؟ و همچین به تازگی به انتشار ویدئو هایی مرتبط با کالاهای خود می پردازد که مارکتینگ و برندینگ زیادی را به همراه خود داشته هست.
مرحله ی آخر شبکه های اجتماعی است ، احتمالا می گویید خوب من یک پیج فیس بوک یا گوگل پلاس یا توییتر دارم و مطالب و لینک فروشگاهم را در آن می گذارم و لینک می گیرم ، این سوشیال مارکتینگ نیست ، نگاهی به صفحات فروشگاه های اینترنتی بزرگ دنیا مثل ebay یا amazon بیاندازید تا سوشیال مارکتینگ را برای یک فروشگاه اینترنتی درک کنید .
خوشبختانه دست فروشگاه های اینترنتی در ارائه ی تخفیف یا جایزه و کلا خرج کردن باز است ، شما می توانید با دادن هدیه یا تخفیف برای کاربران شبکه های اجتمایی خود ، یک سوشیال مارکتینگ بی نظیر را تجربه نمایید .
- مشکلی دارید؟ جواب خود را در پست فروم بگیرید
- منبع : بیست اسکریپت لطفا رعایت کنید