در هر کشوری تعداد زیادی شرکت وجود دارد که در زمینههای مختلف مشغول به فعالیت هستند. هدف تأسیس، میزان سرمایه، نوع کارکرد و فاکتورهای بسیار دیگری سبب تفاوت آنها با یکدیگر میشود. زمانی یک کسبوکار و تجارت میتواند خود را بهعنوان شرکت معرفی کند، که بهصورت رسمی مراحل ثبت شرکت را پشت سر گذاشته باشد. صاحبان مشاغل پس از تاسیس شرکت میتوانند برای ثبت آن اقدام کنند. علاوه بر این، گاه یک شرکت ثبتشده به دنبال اعمال تغییراتی در قواعد اساسی خود است. تغییر نام، اساسنامه وبسیاری از موارد دیگر نیز باید ثبت شوند. برای کسب اطلاعات دقیق درمورد ثبت و اعمال تغییر در شرکت، شرایط و مدارک لازم برای این کار لطفا با ما همراه باشید.
ثبت شرکت چیست؟
صاحبان مشاغل و کسبوکارهای کوچک و بزرگ معمولاً برای رسمیت بخشیدن به شغل خود و همچنین ارتقاء آن دست به تأسیس و راهاندازی شرکت میزنند. پسازاین کار برای آنکه این شخصیت حقوقی بتواند بهصورت رسمی کار خود را آغاز کند، باید در اداره ثبت شرکتها به ثبت برسد. در هر کشوری قواعد و مدارک متفاوتی برای این کار لازم است. همچنین نهادی که مسئولیت این کار را بر عهده دارد، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.
در کشور ایران، این مسئولیت بر عهده نهادی به نام اداره ثبت شرکتها است. برای این کار صاحبان شرکتها باید مراحل مختلفی را طی کنند، مدارک گوناگونی را تهیه و ارائه دهند و همچنین از قوانین خاص این کار تبعیت کنند. ازآنجاکه مسیر ثبت شرکت پیچیده و گاه دشوار و خستهکننده است، افراد معمولاً از شرکتها و کارشناسان کاربلد کمک میگیرند تا در کمترین زمان ممکن بتوانند به هدف خود برسند. یکی از این شرکتها، شرکت الی ثبت است که سابقه درخشانی در این زمینه از خود بر جای گذاشته است. کارشناسان مجرب آن به خوبی از تمام قوانین آگاه بوده و به ضوابط و مدارک لازم مسلط هستند.
شرایط ثبت کردن شرکت
پس از تاسیس شرکت اولین گام برای ثبت آن این است که نوع شرکت خود را مشخص کنید. درواقع اینکه شرکت شما از نوع مسئولیت محدود، سهامی عام، سهامی خاص و… باشد، اهمیت دارد. پسازآن شما باید اعضای شرکت و حتی مسئولیت آنها را مشخص کنید. مدارک لازم مربوط به اعضا را تهیه و مجوزهای لازم را کسب کنید. سرمایهی اولیه شرکت باید مشخص شود؛ زیرا این سرمایه در گام نخست ثبت شرکت، میزان مالیاتی که باید پرداخت کنید را معین میکند. سپس شما باید تمام مدارک و مجوزهای تعیینشده مربوط به شرکت، اعضاء و… را به اداره ثبت شرکتها تحویل داده تا روند ثبتی آغاز گردد. در حقیقت مدارک شما باید تأیید شوند و نقصی نداشته باشند.
در صورت تأیید مدارک، هزینههایی که از پیش تعیین شدهاند همچون: هزینهی خدمات، تهیهی مدارک، روزنامه رسمی و کثیرالانتشار و… باید پرداخت شوند. در٬صورتیکه شرایط ذکر شده را بهدرستی رعایت کرده و همهی مراحل را طی کنید، در انتها آگهی ثبت برای شما صادر میشود. این کار مزایای مختلفی برای شما به همراه دارد و همین مزایا دلیل و محرک محکمی هستند که سبب میشوند، افراد سختی مراحل ثبت را به جان بخرند. البته در صورت کمک گرفتن از افراد کاربلد همچون کارشناسان شرکت الی ثبت، این کار بهراحتی و با اطمینان خاطر انجام خواهد شد.
مدارک لازم برای ثبت کردن شرکت
پس از رعایت شرایط لازم برای ثبت شرکت، به مدارکی نیاز دارید که بتوانید این کار را بهصورت رسمی و قانونی پیش ببرید. این مدارک باید با دقت تهیه و دستهبندی شده و سپس به مؤسسات یا سامانههای مربوطه ارائه شوند. این مدارک عبارتاند از:
- کپی از مدارک شناسایی تمامی شرکاء
- ارائه یک نسخه از شرکتنامه
- ارائه یک نسخه مبنیبر تقاضانامه شرکت
- ثبت کد ثنا برای تمام اعضای هیئت مدیره
- ارائه اساسنامه شرکت
- ارائه آدرس و کد پستی شرکت و گرفتن تأییدیه آن
- ارائه یک نسخه از وکالتنامه وکیل (در صورت نیاز)
- اگر شرکت شما از نوع سهامی خاص است باید یک فیش بانکی معادل 35% از سهام اولیه شرکت ارائه گردد.
- حق امضاء شرکا باید تعیین گردد.
- تعیین سهام و همچنین سمت هر یک از اعضاء
- ارائه 5 نام مناسب برای شرکت که حداقل 3 مورد از آنها به ترتیب اولویت سیلابی باشد.
- ارائه مجوز شرکت (در صورت نیاز)
- ارائه دو نسخه از صورت جلسهی مجمع عمومی و مؤسسین شرکت
- ارائه صورت جلسهی هیئت مدیره
تمامی مدارک ذکر شده برای ثبت شرکت باید تهیه و طبق دستورالعمل به سازمانهای مربوطه ارسال شوند و یا در سامانههای تعیینشده به ثبت برسند. پس از ارائه مدارک گفته٬شده، حتماً روند ثبت و تأیید آنها را پیگیری کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل یا وجود نقص آن را رفع کنید.
ثبت تغییرات شرکت چیست؟
مؤسسین و سهامداران شرکتها مدتی پس از فعالیت و رونق گرفتن کار خود ممکن است تصمیم به ایجاد تغییراتی در شرکت بگیرند. بسیاری از این تغییرات باید به ثبت رسیده تا وجهه قانونی داشته باشند. گاه با افزایش تخصص اعضا و گسترش توان آنها ممکن است موضوع فعالیت تغییر کرده و دامنه آن وسیعتر گردد. در موارد دیگر ممکن است اعضا به فکر تغییر نام و برند شرکت خود باشند. تغییراتی همچون کاهش یا افزایش تعداد اعضاء و شرکا، تغییر در سمتها، تعویض مدیر عامل و حتی تغییر مکان و محل کار شرکت، همگی باید همچون ثبت شرکت قانونی شوند. در موارد دیگر ممکن است اعضا مدتی پس از فعالیت رسمی، تصمیم به انحلال آن بگیرند. در این صورت نیز ثبت تغییرات شرکت باید حتماً انجام شود.
شرایط و مراحل ثبت تغییر در شرکت
اولین و مهمترین شرط برای این کار این است که پس از تصمیم برای تغییر در شرکت باید جلسهای رسمی برگزار کرده و صورتجلسه آن را تنظیم کنید. پس از تنظیم، شما میتوانید برای ثبت درخواست تغییر در اداره مربوطه اقدام کنید. مراحل مختلف را بهدرستی انجام داده و دقت کنید که هیچگونه خطا و نقصی نداشته باشید؛ زیرا هرگونه اشتباه سبب رد درخواست شما خواهد شد.
ابتدا به سایت irsherkat رفته و متن صورتجلسه و اطلاعات هر کدام از اعضا را وارد کنید. سایت یک رسید به شما خواهد داد که باید آن را به همراه مدارک مشخصشده به ادره ثبت شهر خودتان ارسال کنید. در این رسید کد پیگیری و همچنین آدرسی که باید به آن ارسال گردد، مشخص شده است. بررسی پرونده شما ده تا بیست روز کاری طول میکشد و در صورت نبودن مشکل، ملزم به پرداخت هزینههای لازم خواهید شد. در نهایت تغییرات موردنظر مانند تأییدیه ثبت شرکت در روزنامه رسمی کشور منتشر خواهند شد.
مدارک لازم برای تغییر در شرکت
مدارک لازم برای این کار شامل مدارک شناسایی تمام اعضا و سهامداران شرکت است. علاوه بر این شما باید میزان سهم هرکدام را تفکیک و مشخص کنید. اوراق شرکت ازجمله اساسنامه الزامی هستند. همچنین در چند سال اخیر، داشتن شماره ثنا برای اعضا نیز ضروری شده است. اگر افرادی به هر دلیل از شرکت رفتهاند، حتماً باید اصل مدارک آنها تهیه شود و خود افراد نیز برای امضاء در دفاتر ثبت حضور داشته باشند. درصورتیکه قصد انحلال شرکت را دارید، حتماً باید همهی شرکا به همراه مدیرعامل حضور داشته باشند.
مراحل، شرایط و مدارک ثبت و تغییر در شرکت
یک شرکت زمانی تأسیس میشود که صاحبان مشاغل تصمیم بگیرند به کسبوکار خود رونق داده و آن را رسمیت بخشند. پسازآن، شرکت باید در اداره ثبت شرکتها ثبت شود. این کار مستلزم رعایت شرایط و تهیه مدارک خاصی است. همچنین پس از تأسیس و ثبت ممکن است اعضا به فکر تغییر در موارد اساسی شرکت و یا حتی انحلال آن باشند. اعمال هرگونه تغییر نیز باید ثبت شود تا جنبه قانونی داشته باشد.
- منبع : الی ثبت
- مشکلی دارید؟ جواب خود را در پست فروم بگیرید
- منبع : بیست اسکریپت لطفا رعایت کنید