ارزدیجیتال
حراجی دامنه های ویژهمشاهده
تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
تبلیغات ژاکت, مرجع خرید قالب و افزونه وردپرسی اورجینال

آموزش اصول طراحی قالب واکنش گرا Responsive

آموزش ها , مقالات,آموزش,ترفند

روز به روز به تعداد کسانی که از ابزارهای قابل حمل برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند شامل تبلت و گوشی های لمسی مدل بالا افزوده می‌شود. ریسپانسیو به معنای پاسخ گرا یا واکنشی می باشد. به این معنا که طراحی وب سایت به گونه ای می باشد که در صفحات مختلف و ابزارهای متفاوت سایت به درستی نمایش داده می شود. طراحی سایت به گونه‌ای که در هر عرض و طول صفحه قابل استفاده باشد اصطلاحا طراحی واکنش‌ گرا یا Responsive web design نامیده می‌شود. برای ایجاد یک طرح واکنش‌ گرا داشتن چند نکته ضروری است که در این مطلب به آنها اشاره ای خواهیم کرد. پس با ما باشید.

آموزش اصول طراحی قالب واکنش گرا Responsive

Viewport :

مرورگرهای موبایل برای سازگاری با سایت‌ هایی که در زمان گذشته طراحی شده‌ انداز مفهومی به نام Viewport برای نمایش سایت‌ها استفاده می‌کنند. Viewport فضایی مجازی است که معمولا حدود ۱۰۰۰ پیکسل عرض دارد و مرورگر موبایل یا تبلت سایت را در این فضای مجازی نمایش می‌دهد و سپس این تصویر را در فضای واقعی نمایشگر موبایل یا تبلت قرار می‌دهد.

  • نخستین گام

اطلاع رسانی به مرورگر برای تغییر اندازه‌ Viewport است تا به جای ۱۰۰۰ یا ۹۸۰ پیکسل پیش‌ فرض فضای مورد نظر برنامه‌ نویس را به Viewport اختصاص دهد. تغییر اندازه‌ی Viewport با استفاده از تگ meta در سرآمد فایل html به انجام می‌ رسد.

<head>
<meta name="viewport" content="width=480">
</head>

 در مثال بالا عرض Viewport برابر ۴۸۰ پیکسل مشخص شد. این مقدار حداقل مقدار ممکن است و چنانچه عرض نمایشگر موبایل بیش از ۴۸۰ پیکسل باشد عرض Viewport هم افزایش خواهد یافت.

راه کاری دیگر در تعیین مقدار Viewport تعیین آن با عرض فیزیکی نمایشگر است که برای این کار از کد زیر استفاده می‌ شود :

<head>
<meta name="viewport" content="width=device-width">
</head>

  اندازه‌ مجازی :

به دلیل تراکم بیشتر پیکسلی در موبایل‌ و تبلت های امروزی در مقایسه با تراکم متداول در نمایشگرهای لپ‌ تاپ و کامپیوترهای شخصی مرورگرهای موبایل ممکن است هر پیکسل را بزرگتر از یک پیکسل به نمایش درآورند به این معنی که مثلا اگر عرض یک عنصر ۲۰۰ پیکسل مشخص شود ممکن است این مقدار مساوی ۴۰۰ پیکسل به نمایش داده شود.
درصد بزرگنمایی پیکسل در مرورگرهای مختلف و در دستگاه‌ های مختلف و در سیستم‌عامل‌ های مختلف متغیر و قابل تغییر می باشد. بنابراین یکی از مهم‌ ترین نکات در طراحی واکنش‌ گرا عدم اعتماد به انداز‌ه‌ی پیکسل‌ ها می باشد. در سایت Screen Sizes می‌توانید اندازه واقعی و مجازی پیکسل در ابزارهای مختلف را مشاهده کنید.
برای مثال گوشی Galaxy SII دارای ۴۸۰ پیکسل واقعی و ۳۲۰ پیکسل مجازی است. به عبارت دیگر، اگر شما یک تصویر با عرض ۳۲۰ پیکسل را در این گوشی به نمایش در بیاورید، این تصویر ۴۸۰ پیکسل فضا اشغال خواهد کرد. بهترین راه حل برای پایداری طرح، استفاده از واحدهای فیزیکی مانند point , cm , و … می باشد.

بزرگنمایی :

مرورگرهای موبایل ممکن است به صورت پیش‌ فرض صفحات شما را بزرگنمایی یا کوچکنمایی کنند. از موارد قابل کنترل در تگ meta اندازه‌ بزرگ نمایی و کوچک‌ نمایی هست.

<head>
<meta name="viewport" content="width=480, initial-scale=1, maximum-scale=2">
</head>

 در کد بالا بیشترین اندازه‌ بزرگ نمایی ۲ برابر و اندازه‌ پیش‌ فرض آن ۱ تعیین شده است.

عملکرد خاص مرورگر Safari ممکن است باعث شود بخواهید همیشه مقدار maximum-scale را برابر ۱ قرار دهید. این مرورگر چنانچه صفحه‌ موبایل گردانده شود تا از حالت عمودی به افقی درآید صفحه را بار دیگر پردازش نمی‌ کند و همان صفحه‌ عمودی را بزرگنمایی میکند تا در عرض صفحه جای بگیرد. با تعیین مقدار maximum-scale به ۱ این عملکرد Safari اصلاح می‌شود و البته این کار سبب می شود تا کاربران دیگر قادر به بزرگ نمایی صفحه نباشند که خود یک اشکال به حساب می‌آید.

عرض حداقل و حداکثر :

برای آنکه صفحات وب در همه‌ جا به بهترین شکل ممکن نمایش داده شوند، لازم است تا عرض حداقل و حداکثر برای عنصر body تعیین شود. با توجه به جدول سایت Screen Sizes که بالاتر مشاهده کردید حداقل عرض مجازی می‌تواند ۳۲۰ پیکسل و با توجه به آخرین آمار استفاده کنندگان لپ‌ تاپ و کامپیوترحداکثر عرض مناسب ۱۰۰۰ پیکسل است و البته ممکن است با توجه به تقسیم پذیری بهتر ۹۶۰ در مقایسه با ۱۰۰۰، بخواهید از این عدد استفاده کنید.

دید جعبه‌ ای یا بر پایه‌ ماژول :

در طراحی واکنش‌ گرا لازم است تا محتوای ما در جعبه‌ های مجزا قرار بگیرند تا امکان جابجایی یا حذف آن‌ها در صورت نیاز فراهم شود. استفاده از تصویرهای بزرگ یا محتوای جدولی که قابلیت تغییر شکل و حذف را به سادگی ندارند، یک مانع در برابر طراحی واکنش‌ گرا به حساب می‌آیند.

ویژگی‌های خاص شیوه‌نامه‌های CSS برای پیاده‌سازی طرح واکنش‌ گرا :

مهم‌ترین ویژگی CSS برای پشتیبانی طراحی واکنش‌ گرا دستور media است. این دستور به ما کمک می‌کند تا بر اساس عرض صفحه ویژگی‌های عنصرهای دلخواه خود را تغییر دهیم. min-width و max-width در مقابل media ابزارهایی هستند که بسیار ما را یاری خواهند داد.

@media ( min-width: 1000px ) {
    footer {
        width: 1000px;
    }
}
@media ( min-width: 401px ) {
    footer {
        display: block;
    }
}
@media ( max-width: 400px ) {
    footer {
        display: none;
    }
}

 همان گونه که مشاهده می‌کنید شاید لازم شود به ازای هر عنصر چندین حالت مختلف از نمایش طراحی شود و گاهی لازم شود تا یک عنصر به صورت کامل از دید مخفی شود.

تصویر ها :

دانستن دو نکته در مورد تصویرها الزامی است. نخست انتخاب اندازه‌ مناسب برای تصویرها به طوری که کیفیت آن‌ ها در هنگام نمایش کم نشود و حجم آن‌ها هم متناسب با محدودیت‌ های ارتباطی شبکه‌ های موبایل باشد و نکته‌ی دوم تغییر عرض خودکار تصویر بر اساس عرض صفحه است. بهتر است اندازه‌ تصویر مساوی بزرگترین اندازه‌ پیکسل‌ های واقعی نمایشگر کامپیوتر در نظر گرفته شود. برای مثال عدد ۱۰۰۰ یا ۱۳۶۶ می‌تواند مقدار مناسبی باشد. در نمایشگرهای کوچکتر با تعیین اندازه‌ درصدی عرض و تعیین نکردن ارتفاع یا قرار دادن مقدار auto برای آن می‌ توان یک تصویر واکنش‌ گرا در اختیار داشت.

img#header {
    width: 100%;
    height: auto;
}

 تغییر اندازه‌ی تصاویر پس‌زمینه هم در css به شکل زیر انجام می‌شود.

div#header {
    width: 100%;
    padding-top: 50%;
    background-image: url( "01.jpg" );
    background-repeat: no-repeat;
    background-size: 100% auto;
}

 نکته‌ قابل توجه در قطعه کد بالا استفاده از padding-top برای مشخص کردن ارتفاع div است. با توجه به اینکه معیار padding عرض عنصر والد است. با کمک آن می‌توان ارتفاع یک عنصر را به صورت Responsive تعیین کرد.

اندازه‌ فونت‌ وب :
بهترین واحد برای مشخص کردن اندازه‌ فونت‌ وب واحد های فیزیکی هستند. برای مثال تعیین اندازه‌ فونت پیش‌ فرض صفحه با مقدار “۱۴pt” به جای “۱۴px” و تعیین اندازه‌ عنصرهای داخلی بر اساس «درصد» یا «em» راه حلی مطمئن برای داشتن نوشته‌ های واکنش‌ گرا است.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای : 0

تا حالا کسی رای نداده! اولین نفر شما باشید.

دانلود

هاست ارزان، لایت اسپید، سرور مجازی منطبق با اسکریپت های 20script کلیک کنید >

خرید ارز
مطلب مفیدی بود ؟
نویسنده : تیم محتوای 20اسکریپت 58 آموزش ها , مقالات,آموزش,ترفند
لینک کوتاه مطلب : https://www.20script.ir/?p=7282
کلمات کلیدی پست :
مطالب مرتبط
13,515اسکریپت اشتراک گذاری تصاویر والپیپر Wallpaper Script تاریخ : 2017/05/8
23,393افزونه آی فریم پیشرفته برای وردپرس با Advanced iFrame Pro نسخه 2020.8 تاریخ : 2020/08/30
13,189اسکریپت ایجاد صداهای آرامش بخش Relaxoid Soundboard Generator تاریخ : 2017/11/12
8,504ابزار پیغام مدیر اختصاصی در لحظه ورود کاربر تاریخ : 2015/07/22
10,363اسکریپت نقد و بررسی سئو وب سایت Website Review نسخه 4.3 تاریخ : 2015/12/1
32,733دانلود اسکریپت رپید لیچ نسخه ۲ تاریخ : 2013/11/24
11,829اسکریپت خبرخوان SimplePie نسخه ۱.۳.۱ تاریخ : 2015/12/17
30,092دانلود اسکریپت بازی مافیا ۲ تاریخ : 2013/10/30
14,982قالب HTML وب سایت خدمات پیامک Hi-SMS تاریخ : 2014/12/23
11,688افزونه Gravity Forms فروم ساز برای وردپرس تاریخ : 2013/11/24
11,612اسکریپت کسب درآمد از انتشار مقالات PressFly تاریخ : 2022/12/21
9,100تنظیم زمان ذخیره خودکار در وردپرس تاریخ : 2014/01/5
برخی از قالب های وبلاگ - بیست اسکریپت
قالب عشق بین انگشت هاقالب عشق بین انگشت ها
قالب دخترونه و آرایشقالب دخترونه و آرایش
قالب زیبای ماشینقالب زیبای ماشین
قالب فانتزی و طنز چِشمقالب فانتزی و طنز چِشم
قالب دختر رویاییقالب دختر رویایی
قالب وبلاگ دکوراسیونقالب وبلاگ دکوراسیون
قالب وبلاگ کلبه و درختقالب وبلاگ کلبه و درخت
قالب دختر زیباقالب دختر زیبا
قالب پسرونه غمگینقالب پسرونه غمگین
قالب عاشقانه قلبقالب عاشقانه قلب
بیست اسکریپت
اسکریپت
profile
sourceforge
profile webmaster
profile check
checker list
checker
checker
upload file