خرید هاست ارزدیجیتال
حراجی دامنه های ویژهمشاهده





تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
تبلیغات ژاکت, مرجع خرید قالب و افزونه وردپرسی اورجینال

تفاوت دامنه IR. با دامنه COM. چیست ؟

رپورتاژ آگهی

به احتمال زیاد با مراجعه به سایت‎های متفاوت با دامنه‌های مختلفی روبرو شده‎اید و یا به جهت ثبت دامنه و خرید آن به این فکر کرده‎اید که چرا پسوند دامنه‌ها با یکدیگر فرق دارد؟ چه تفاوتی بین آنها وجود دارد؟ این تفاوت در دامنه‌ها چه تاثیری بر روی جستجو دامنه دارد؟ کدام دامنه بازدهی بیشتری دارد و غیره. اصلا تا به حال به این موضوع فکر کرده‎اید که چرا تمامی دامنه‌ها یکسان نیستند و دارای تفاوت در پسوند دامنه هستند؟ اصلا می‎دانید چرا در برخی از سایت‎ها از دامنه IR و در برخی دیگر از دامنه COM استفاده می‎شود؟ برای آگاهی از تمامی این سوالات با ما همراه باشید تا توضیحاتی را در این زمینه خدمت شما ارائه دهیم.

 

تفاوت دامنه IR. با دامنه COM. چیست ؟

 

آشنایی با دامنه IR. و .COM

دامنه .IR نشان از دامنه ایران دارد و توسط موسسه تحقیقات علوم بنیادی اداره می‌شود. در صورتی که قصد ثبت دامنه‌ای را داشته باشید به احتمال زیاد اولین چیزی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند تفاوت بین دامنه .IR و .COM خواهد بود. در واقع این دو پسوند که در دامنه‎ها وجود دارد دارای تفاوت در عمل بوده به گونه‌ای که دامنه COM از کلمه‌ای تجاری که در زبان انگلیسی آن را Commercial می‎نامند گرفته شده است. به همین دلیل بسیاری از سایت‎های تجاری و شرکت‌‎هایی که در حال حاضر مشاهده می‎کنید از این پسوند استفاده می‎کنند.

 

در مقابل دامنه IR مخفف کلمه ایران به زبان انگلیسی بوده که یک دامنه ملی است و افراد با انتخاب آن از دامنه‌ای ملی استفاده می‎کنند. تمامی کشورها دارای دامنه ملی مربوط به خود بوده و کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. وب سایت‎هایی که دامنه‎ای ملی دارند می‎توانند در سطح جهانی فعالیت داشته باشند و هیچگونه محدودیتی در این زمینه برای آنها وجود ندارد.

 

محبوبیت کدام دامنه بالاتر است .IR یا .COM؟

اگر بخواهیم در سطح داخلی به این سوال پاسخ دهیم می‎توانیم بگوییم که ثبت دامنه با پسوند IR در ایران بیشتر از دامنه .COM بوده و این پسوند ملی دارای محبوبیت بسیاری در داخل کشور است. در حال حاضر نزدیک به 2 میلیون دامنه داخلی با .IR ثبت شده که این آمار در طی چندین سال گذشته نیز افزایش پیدا کرده است.
حال اگر بخواهیم در سطح جهانی در خصوص خرید دامنه صحبت کنیم از آنجایی که دامنه COM در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‎گیرد، طبیعتا تمامی کشورهای دنیا از آن استفاده می‎کنند که همین امر موجب می‎شود تا محبوبت این دامنه در سطح جهان بسیار بیشتر از دامنه ملی ایران و سایر دامنه‌های ملی در اکثر کشورهای دنیا باشد.

 

تفاوت دامنه IR. با دامنه COM. چیست ؟

 

دامنه IR گران‎تر است یا دامنه COM؟ چرا؟

یکی دیگر از چالش‌هایی که ممکن است در زمان خرید دامنه داشته باشید تفاوت قیمت بین این دو دامنه است. طبیعتا از آنجایی که دامنه IR مختص کشور ایران بوده و یک پسوند ملی است به همین دلیل قیمت ارزان‎تری نسبت به دامنه COM دارد. پیش‌تر اشاره شد که COM یک دامنه خارجی بوده و طبیعتا هزینه آن به دلار محسوب می‎شود و طبیعی است که قیمت بالاتری داشته باشد.
هر چند به طور کلی ثبت دامنه با هر یک از این دو پسوند هزینه بسیار بالایی ندارد و فرق آنها چند صد هزار تومان خواهد بود و می‎توان این گونه عنوان کرد که COM به دلیل جهانی بودن جزو یکی از دامنه‌های ارزان به شمار می‏رود زیرا پسوندهای دیگری وجود دارند که قیمت آنها بیشتر از این دامنه است.

 

سختی انتخاب نام سایت با کدام پسوند بیشتر است؟

احتمالا پیش از انتخاب دامنه و خرید آن، نامی را برای سایت خود انتخاب کرده‎اید که این نام قرار است برند شما باشد، به همین دلیل نامی است که نیاز به تفکر بسیار دارد. پس از انتخاب نام، گزینه بعدی جستجوی نام سایت با دامنه در نظر داشته است. در صورتی که در حین جستجو دامنه متوجه وجود سایتی با نام انتخابی شوید باید نام دیگری را انتخاب کرده و یا پسوند مورد نظر را تغییر دهید.
در صورتی که به فکر خرید دامنه هستید باید این مورد را در نظر داشته باشید که در صورت انتخاب یک نام انگلیسی رقابت شما در سطح جهانی بسیار بالاتر خواهد رفت زیرا تمامی کشورهای دنیا امکان ثبت دامنه خود را با پسوند دات کام دارند اما دامنه آی آر تنها در داخل ایران استفاده می‎شود و رقبای شما تنها افراد ایرانی خواهند بود.

 

دامنه IR در سئو عملکرد بهتری دارد یا دامنه COM؟

سئو منجر به کمک موتور جستجوهایی همچون گوگل می‎شود و می‌تواند محتوا یا محصول شما را ارزیابی کرده و نسبت به رعایت مواردی مهم جایگاه سایت شما را در موتورهای جستجو بهبود ببخشد. این کار توسط الگوریتم‌هایی انجام می‎شود که مدام در حال تغییر و بهتر شدن هستند تا بتوانند در هنگام جستجوی مخاطب، سایتی مناسب با نیازشان را به آنها معرفی کنند.
حال سوالی که وجود دارد این است که آیا فرقی بین عملکرد سئوی یک سایتی که دارای دامنه IR است با دامنه‎ای که پسوند .COM دارد وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت صاحبان نظر در زمینه سئو دارای نظراتی متفات در خصوص عملکرد این دامنه‎ها در زمینه سئو هستند.

 

برخی از آنها می‎گویند دامنه COM اعتبار بالاتری در گوگل داشته و به همین دلیل این دامنه عملکردی بهتر در سئو دارد و برخی دیگر دامنه آی آر را به دلیل ملی بودن و پیدا کردن سایت‌های محلی برای کاربران ایرانی عنوان کرده‌اند. به همین دلیل نمی‎توان جواب درستی به این سوال داد چون هر دو موارد گفته شده توسط متخصصان درست بوده و چیزی که وجود دارد این است که ما نمی‎دانیم کدام یک از عوامل برای گوگل مهم‎تر است.

 

تفاوت دامنه IR. با دامنه COM. چیست ؟

 

مشکل ثبت دامنه IR چیست؟

در صورتی که قصدتان خرید دامنه باشد باید در ابتدا مشخص کنید که آیا قصدتان فعالیت در مرزهای داخلی بوده و یا قصد دارید در مرزهای خارجی نیز فعالیت داشته باشید. پس از مشخص کردن این امر حال بهتر می‎توانید به جستجو دامنه دلخواه پرداخته و آن را ثبت کنید.

 

در صورتی که مشتریان شما تنها ایرانی‎های داخل کشور باشند این امر موجب می‎شود که استفاده از دامنه IR برای فعالیت‎های شما مناسب‎تر باشد و از مزایای بسیاری همچون قابلیت اعتماد بیشتر در بین ایرانی‎ها برخوردار شوید و دامنه‎ای ارزان‎تر را بخرید. اما اگر قصد تهیه دامنه ملی را دارید و می‎خواهید به صورت فرامرزی فعالیت داشته باشید در این صورت یک مشکل وجود دارد.
همان‎طور که می‎دانید ایران تحریم بوده و به همین دلیل فعالیت ایرانی‎ها در خارج از کشور دارای محدودیت است. حتما تا به حال نام گوگل ادز که کار تبلیغات گوگل را انجام می‎دهد شنیده‎اید، در صورتی که سایت شما دارای دامنه ملی IR باشد در این صورت انجام تبلیغات گوگل برای شما امکان پذیر نخواهد بود.

 

با آگاهی از این موارد و تصمیم داشتن به فعالیت فرامرزی و گسترشی فعالیت خود در خارج از کشور، انتخاب دامنه COM برای شما بسیار مناسب‌تر خواهد بود و با مشکلی که برای دامنه ملی ذکر شد نیز مواجه نخواهید شد.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه 4.6 / 5. تعداد رای : 14

تا حالا کسی رای نداده! اولین نفر شما باشید.

دانلود

هاست ارزان، لایت اسپید، سرور مجازی منطبق با اسکریپت های 20script کلیک کنید >

خرید ارز
مطلب مفیدی بود ؟
نویسنده : تیم محتوای 20اسکریپت 0 رپورتاژ آگهی
لینک کوتاه مطلب : https://www.20script.ir/?p=59097
مطالب مرتبط
برخی از قالب های وبلاگ - بیست اسکریپت
قالب عشق بین انگشت هاقالب عشق بین انگشت ها
قالب دخترونه و آرایشقالب دخترونه و آرایش
قالب زیبای ماشینقالب زیبای ماشین
قالب فانتزی و طنز چِشمقالب فانتزی و طنز چِشم
قالب دختر رویاییقالب دختر رویایی
قالب وبلاگ دکوراسیونقالب وبلاگ دکوراسیون
قالب وبلاگ کلبه و درختقالب وبلاگ کلبه و درخت
قالب دختر زیباقالب دختر زیبا
قالب پسرونه غمگینقالب پسرونه غمگین
قالب عاشقانه قلبقالب عاشقانه قلب
بیست اسکریپت
اسکریپت
profile
sourceforge
profile webmaster
profile check
checker list
checker
checker
upload file