خرید هاست ارزدیجیتال
حراجی دامنه های ویژهمشاهده





تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
تبلیغات ژاکت, مرجع خرید قالب و افزونه وردپرسی اورجینال

باهوشی یا توهم باهوشی؟

رپورتاژ آگهی

هوش یکی از قابلیت های ذهنی است که می توان بسیاری از فاکتورها مانند استدلال، تفکر، برنامه ریزی و یادگیری را به آن نسبت داد. احتمالا شنیده اید که می گویند یک نفر باهوش است یا هوش چندانی در یک زمینه ندارد. اما در واقع ما تعریف درستی از هوش نداشته و برخی موارد را هوش و نشای ا آن می دانیم که ارتباط چندانی به آن ندارد. ما آن قدرها هم که فکر می کنیم باهوش نیستیم! در مسیر زندگی و در شرایط و مواقع مختلف نشانه هایی از خود یا دیگران می بینیم که به آن باهوشی و به آن فرد یا خودمان برچسب باهوش می زنیم. اما در بسیاری از این مواقع ما تنها دچار توهم باهوشی شده ایم! رفتارهای و نظرات افرادر در طول زندگی شکل گرفته و به طور مداوم در حال تغییر و تحول می باشد. افراد بسیاری فکر می کنند واقعیت های دنیای بیرونی را می دانند، در حالی که در این زمینه دچار اشتباه شده اند و دچار توهم شده اند! در این مقاله قصد داریم مطالبی از کتاب توهم باهوشی 1، نوشته دیوید مکرینی و ترجمه دکتر میثم شکری ساز را بخوانیم و با برخی از این توهمات باهوشی آشنا شویم.

 

توهم باهوشی

افراد بسیاری به دنبال داشتن طرز مثبت در مورد خودشان هستند. حتی برخی به صورت ناخودآگاه به این مسیر کشیده شده و داشتن دید مثبت در مورد خودشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال معمولا افراد به دنبال اطلاعاتی هستند که باورهایشان را تایید کند و اطلاعات خلاف عقاید خود را نادیده می گیرند. این طرز فکر، طرز فکر مبتنی بر تایید نامیده می شود. در ادامه برخی از این توهمات را با یکدیگر مرور می کنیم:

باهوشی یا توهم باهوشی؟

  •  توهم شناخت احساسات!

انسان ها اغلب فکر می کنند که علت علاقه و احساسات خود را می دانند. در حالی که در این باره دچار توهم باهوشی شده اند! در واقع این عده گمان می کنند دانستن منبع احساسات و عواطف خود، آن ها را باهوش می کند و ملاکی است برای این که بگوییم انسان باهوش هستند. البته که دانستن این موارد به خودی خود نمی تواند دلیل کافی برای باهوش نامیدن انسان باشد. اما نکته اصلی اینجاست که منبع احساسات انسان در دسترس نیست، و انسان ها ممکن است فکر کنند که ریشه احساسات و عواطف آن ها کجا بوده و به چه صورت اتفاق افتاده اند. اما این تنها توهم دانستن ریشه احساسات است. در بازدید از یک موزه هنری، از بعضی تابلوها خوشتان آمده و احساس بدی نسبت به برخی آثار هنری دیگر دارید. اما نمی دانید چرا. بلکه صرفا موقع دیدن آثار هنری، این احساسات به شما دست می دهد. احساسات و علایق انسان بسیار پیچیده بوده و شناسایی و توصیف آن ها بسیار سخت و بعضا غیر ممکن می باشد.

 

  • توهم تسلط بر شرایط!

باور غلط دیگری وجود دارد و آن هم این است که اسنان ها فکر می کنند در هر موقعیتی، عملکرد و شرایط خود را دانسته و با آگاهی از تمامی شرایط و ویژگی ها قدم بر می دارند. اما این گونه نیست. در کارهای ساده و ابتدایی، ممکن است چنین باشد. اما با پیچیده ترشدن شرایط و فعالیت ها و پیشرفت در موضوعات مختلف، جزئیات و ویژگی ها نیز بیشتر و ریز تر شده و از میزان تسلط انسان به آن ها کاسته می شود. در شرایط سخت و پیچیده، نمی توانید به سادگی توانایی های خود و ویژگی های شرایط را سنجیده و مطابق آن ها عمل کنید.
⦁ توهم کاهش استرس با تخلیه عصبانیت!

 

اغلب افراد فکر می کنند تخلیه ﻋﺼﺒﺎﻧﯿﺖ راه ﻣﻮﺛﺮي ﺑﺮاي ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس می باشد. اما این گونه نیست. برخی تحقیقات نشان می دهد که تخلیه عصبانیت، به مرور زمان نه تنها آن را کاهش نداده، بلکه ممکن است باعث افزایش آن نیز بشود.

باهوشی یا توهم باهوشی؟

  • توهم شناخت احساسات و حالات درونی!

ممکن است شما هم فکر کنید با نگاه کردن به ظاهر افراد می توانید احساسات و حالات درونی آن ها را حدس بزنید. اما در واقع این گونه نبوده و ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت ذﻫﻨﯽ انسان ﺑﻪ ﻫﯿﭻ وﺟﻪ ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ ﻧﯿﺴﺖ. ﺗﺼﻮر ﺷﻤﺎ در ﻣﻮرد اﯾﻨﮑﻪ ﺑﻘﯿﻪ اﻓﮑﺎر و اﺣﺴﺎﺳﺎﺗﺘﺎن را ﻣﯽﺑﯿﻨﻨﺪ یا شما می توانید آن ها را ببینید ﮐﺎﻣﻼ ﻏﻠﻂ بوده و در این باره دچار توهم باهوشی شده اید.

 

توضیحات جامع پیرامون باهوشی و تمامی این توهمات باهوشی را می توانید درکتاب توهم باشی 1 ، نوشته دیوید مکرینی و ترجمه دکتر میثم شکری ساز مطالعه کنید. این کتاب را می توانید از وبسایت شخصی دکتر میثم شکری ساز به صورت آنلاین خرید کنید.

 

درباره مترجم
دکتر میثم شکری ساز کارآفرین، مدیر اقتصادی، نویسنده، مترجم، پژوهشگر و فعال حوزه های مدیریتی و اقتصادی می باشد. وی دارای مدرک دکترای کارآفرینی از دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد مدیریت MBA از دانشگاه اشتنبایس آلمان و امیر کبیر تهران و کارشناسی مهندسی صنایع می باشد. وی یکی از جوان ترین و برجسته ترین مشاوران کشور در حوزه مدیریت، ارتباطات، بازاریابی و منابع انسانی بوده و تاکنون بیش از 10 عنوان کتاب و 20 عنوان مقاله از در حوزه و عرصه های مختلف به چاپ رسانده است. از جمله این مقالات علمی می توان به این موارد اشاره کرد: نقش E-learning در کارآفرینی، شناسایی و رتبه بندی موانع کارآفرینی در ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی و تاثیرآموزش الکترونیکی در فرهنگ کارآفرینی. از جمله دیگر کتاب های منتشر شده این مدیر موفق نیز می توان این موارد را نام برد: ناگفته های تاریخ تفکرات مدیریت، بازاریابی نوگرا، روابط فرد و سازمان، استوار، بازاریابی گوریلی، فراتر از استراتژی، مذاکره با دستان خالی و آسایش در آرامش. این مدیر و چهره علمی جوان همچنین سخنران انگیزشی و نویسنده آثار ادبی بوده و فعالیت های گسترده ای در این حوزه ها به انجام رسانده است.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای : 0

تا حالا کسی رای نداده! اولین نفر شما باشید.

دانلود

هاست ارزان، لایت اسپید، سرور مجازی منطبق با اسکریپت های 20script کلیک کنید >

خرید ارز
مطلب مفیدی بود ؟
نویسنده : تیم محتوای 20اسکریپت 0 رپورتاژ آگهی
لینک کوتاه مطلب : https://www.20script.ir/?p=53546
مطالب مرتبط
برخی از قالب های وبلاگ - بیست اسکریپت
قالب عشق بین انگشت هاقالب عشق بین انگشت ها
قالب دخترونه و آرایشقالب دخترونه و آرایش
قالب زیبای ماشینقالب زیبای ماشین
قالب فانتزی و طنز چِشمقالب فانتزی و طنز چِشم
قالب دختر رویاییقالب دختر رویایی
قالب وبلاگ دکوراسیونقالب وبلاگ دکوراسیون
قالب وبلاگ کلبه و درختقالب وبلاگ کلبه و درخت
قالب دختر زیباقالب دختر زیبا
قالب پسرونه غمگینقالب پسرونه غمگین
قالب عاشقانه قلبقالب عاشقانه قلب
بیست اسکریپت
اسکریپت
profile
sourceforge
profile webmaster
profile check
checker list
checker
checker
upload file