ارزدیجیتال
حراجی دامنه های ویژهمشاهده
تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
تبلیغات ژاکت, مرجع خرید قالب و افزونه وردپرسی اورجینال

معرفی انواع دوربین مداربسته

رپورتاژ آگهی

معرفی انواع دوربین مداربسته

دوربین مداربسته، یکی از ابزارهای امنیتی در دنیای پیچیده ی امروز محسوب می شود که می تواند موجب آرامش خاطر، افزایش امنیت و یک عامل بازدارنده جرایم در زندگی روزمره انسان ها باشد. وجود انواع دوربین مداربسته، این امکان را فراهم آورده است که هر یک از آن ها، دارای کاربرد و کارآیی مناسب در اماکن باشند و بتوانند کاربران را در نظارت و کنترل محیط پیرامون یاری کنند. این همه تنوع گوناگون محصولات نظارت تصویری، برندهای گوناگون، قابلیت های مختلف و کارآمد، فرآیند انتخاب و خرید دوربین مداربسته را سخت کرده است و بهتر است که کاربران پیش از خرید، اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص انواع تکنولوژی ها و قابلیت هایی که ارائه می دهند، کسب کنند.

 

همانطور که می دانیم، در دنیای نظارت تصویری تولید کنندگان گوناگونی وجود دارند که هریک از آن ها در تلاش هستند که محصولات گوناگون و متنوعی را همراه با کیفیت مناسب را ارائه کنند تا در این رقابت بزرگ، پیروز میدان باشند. در ادامه انواع دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

دوربین ها و محصولات نظارت تصویری بر اساس فاکتورهای گوناگونی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که این فاکتورها عبارتند از : نوع کیس و شکل ظاهری، کاربرد و کارآیی، نوع تصاویر دید در شب، نوع کابل کشی، نوع لنز، نوع تکنولوژی و … که در ادامه آن ها را مورد بحث قرار خواهیم داد :

 

انواع دوربین مداربسته بر مبنای شکل ظاهری و کیس
دوربین های مداربسته، در اشکال و کیس های متفاوتی ارائه و عرضه می شوند که هر یک دارای کاربرد و کارآیی خاص خود هستند و در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این دسته بندی ها عبارتند از : دوربین های مداربسته دام، بولت، اسپید دام، مینیاتوری یا مخفی و دوربین مداربسته لامپی.

  • دوربین مداربسته دام: این نوع دوربین، به شکل گنبدی شکل است و اغلب بر روی سقف و کناره ی دیوار نصب می شود و بیشتر افراد دوربین دام (Dome) را برای محیط های داخلی تهیه می کنند.
  • دوربین مداربسته بولت : یکی از انواع دوربین مداربسته، دوربین بولت (Bullet) است که شکل استوانه ای دارد و شرایط نصب راحت تری نسبت به دوربین دام دارد و برای نصب در محیط های داخلی و خارجی، کاربرد دارد.

معرفی انواع دوربین مداربسته

در حال حاضر تمام شرکت های نظارت تصویری دوربین های مداربسته دام و بولت را با رزولوشن ها، قابلیت ها و تکنولوژی های مختلف ارائه می دهند که می توان گفت نصب دوربین مداربسته داهوا، هایک ویژن و تیاندی از انواع دام و بولت بیش از سایر مدل ها و برندهای دیگر به مصرف عموم می رسند چرا هم قیمت مقرون به صرف دارند و هم قابلیت های چشمگیری را به کاربران عرضه می کنند.

  • دوربین مداربسته اسپید دام: این نوع دوربین، شکلی مشابه دوربین دام دارد اما دارای ابعاد بسیار بزرگی از دوربین دام است و قابلیت چرخش به صورت افقی یا عمودی را دارد و می توان با استفاده از زوم اپتیکال آن بر روی سوژه ها زوم کرد و جزئیات زیادی از تصاویر را مورد بررسی قرار داد. نصب دوربین مداربسته داهوا از نوع اسپید دام به علت قابلیت های بالای زوم اپتیکال، استارلایت، برد IR بالا و …. به محبوبیت چشم گیری در میان کاربران رسیده است. دوربین های اسپید دام تیاندی با قابلیت سوپر استارلایت و استارلایت، به علت ارائه تصاویر تمام رنگی و بدون نویز در بسیاری از پروژه های خاص که نیازمند تصاویر تمام رنگی در شب ها هستند کاربرد دارند.
  • دوربین مداربسته مینیاتوری یا جاسوسی: این دوربین ها که به دوربین Pinhole نیز معروف هستند دارای ابعاد بسیار کوچکی هستند و می توانند در پروژه های متعددی به شرط اخذ مجوز از مراجع قضایی یا پلیس، مورد استفاده قرار گیرند. در چند سال اخیر، این دوربین ها در اشکال مختلفی ارائه شده اند که در قالب اشیایی چون : کتاب، آداپتور، شارژر، گلدان دیجیتال، خودکار، ساعت دیواری یا رومیزی و … می باشند که فروش این نوع دوربین در قالب اشیا ممنوع است، بنابراین می بایست برای حفاظت از حریم خصوصی خود، هنگام خرید یا اجاره منزل، مراجعه به اتاق های پرو، باشگاه ها و … توجه کافی و لازم را نسبت به این موضوع داشت. دوربین مینیاتوری، یکی از انواع دوربین مداربسته است که در عملیات های نظامی و پلیسی و ATMهای بانک مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که این نوع دوربین در امکان غیر مجاز نصب شود، شخص خاطی تحت تعقیب قانون قرار می گیرد و اعمال قانون خواهد شد.

دوربین مداربسته داهوا از نوع Pinhole، در ابعاد مختلفی ارائه شده است که نصب دوربین مداربسته داهوا مینیاتوری با ابعاد متوسط (نسبت به سایر دوربین های منیاتوری)، به گونه ای که حریم خصوصی افراد خدشه دار نشود در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد، لازم به ذکر است که این نوع دوربین با دوربین مخفی یا جاسوسی تفاوت بسیاری دارد.

  • دوربین مداربسته لامپی: این دوربین، یکی از انواع دوربین مداربسته است که معمولا در گروه دوربین مخفی قرار می گیرد و همانطور که از اسم آن مشخص است این دوربین به شکل لامپ طراحی شده و اغلب در محیط هایی نصب می شوند که نمی خواهند افراد دیگر متوجه نصب دوربین شوند.

نصب دوربین مداربسته لامپی، آسان تر از سایر دوربین هاست چرا که اغلب به صورت بی سیم عرضه می شوند و نیاز به سیم کشی اضافه ندارند و برخی از آن ها نیز دارای باتری قابل شارژ هستند، حتی در صورتی که قطیع برق رخ دهد، می توانند به فرآیند ارائه تصاویر ادامه دهند، همچنین قابلیت چرخش 180 یا 360 درجه را دارند.

 

خرید و نصب دوربین مداربسته لامپی، می تواند برای اتاق کودک مناسب باشد چرا که علاوه بر تطابق و هماهنگی با دیزاین محیط، می تواند تصاویر مناسبی از اتاق کودک یا نوزاد به منظور کنترل و نظارت بر وضعیت جسمانی او، در زمانی که کودک یا نوزاد تحت مراقبت پرستار است، داشت. نصب دوربین مداربسته لامپی در هر محیط مجاز نیست و در صورتی که نصب این دوربین، موجب خدشه دار شدن به حریم خصوصی افراد شود، شخص متخلف مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

معرفی انواع دوربین مداربسته

یکی از دسته بندی های انواع دوربین مداربسته بر مبنا جنس کیس دوربین است که معمولا به صورت پلاستیکی و فلزی عرضه می شوند، دوربین با کیس پلاستیکی دارای مقاومت پایین تر نسبت شرایط محیطی است و با قیمت کمتری به فروش می رسد.

 

انواع دوربین مداربسته بر مبنای کابل کشی و تکنولوژی
همانطور که می دانیم، دوربین ها از نظر نوع کابل، به دو دسته ی بستر تحت شبکه و آنالوگ تقسیم می شوند که دوربین های تحت شبکه یا IP که از طریق کابل شبکه سیگنال ها را ارسال یا دریافت می کنند، دارای قابلیت های گوناگونی هستند و نصب و تنظیمات پیچیده تری نسبت به دوربین های بستر آنالوگ دارند. اغلب دوربین های مداربسته با کاربردهای خاص در گروه دوربین های تحت شبکه قرار دارند. برخی از دوربین های تحت شبکه قادرند بدون نیاز به دستگاه ذخیره ساز، تصاویر را از طریق انتقال تصویر به نقطه ای هزاران کیلومتر دورتر بفرستند، برخی از این دوربین ها نیز از قابلیت رم داخلی (Micro SD Card)، پشتیبانی می کنند و می توانند فرآیند ذخیره سازی را بدون دستگاه ذخیره سازی انجام دهند، همچنین، می توان با خرید دوربین مداربسته آی پی با قابلیت POE و تهیه سوئیچ مناسب با قابلیت POE، از کابل کشی های اضافی آداپتور صرف نظر کرد.

 

دوربین های مداربسته بستر آنالوگ، می توانند سیگنال ها را از طریق کابل کواکسیال ارسال کنند. این نوع دوربین ها در تکنولوژی های CVBS، AHD، HDCVI و HDTVI عرضه شده اند که ارزان ترین آن ها CVBS یا همان تکنولوژی آنالوگ اولیه است که از کیفیت خوبی برخوردار نیست. در حاضر دوربین مداربسته داهوا استارلایت با تکنولوژی HDCVI عرضه شده است که می تواند تصاویر دید در شب تمام رنگی را ارئه کند.

 

انواع دوربین مداربسته بر مبنای نوع لنز
همانطور که می دانیم انواع دوربین مداربسته در لنز های مختلفی عرضه می شوند که عبارتند از : لنز ثابت (Fixed)، متغیر(Motorized و Varifocal).
لنز دوربین های مداربسته دام و بولت به صورت ثابت و متغیر هستند و متناسب با نیاز و قابلیت های مورد نظر کاربران، کارآیی های لازم خود را دارند. لنزهای ثابت، دارای فاصله کانونی ثابت و بدون تغییر هستند و در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. لنزهای متغیر، دارای قابلیت تغییر فاصله کانونی به صورتی دستی و نرم افزاری هستند و به دو دسته وریفوکال و موتورایز تقسیم می شوند که لنزی های وریفوکال، از طریق پینی که در سخت افزار دوربین واقع است، فاصله کانونی آن ها به صورت دستی تنظیم می شود. لنزهای متغیر نیز قابلیت تغییر فاصله کانونی از طریق نرم افزار دارند و متناسب با نوع دوربین از منو قابل انجام است به طوری که در دوربین مداربسته تحت شبکه موتورایز، می توان این عملیات را از طریق منو مرورگر وب دوربین و در دوربین مداربسته بستر آنالوگ چون HDCVI و HDTVI، می توان این عملیات را از طریق منو OSD دوربین، انجام داد. دوربین های اسپید دام نیز در گروه دوربین با لنز متغیر است و می توان فاصله کانونی را تغییر داد و لنز دوربین را به صورت عمودی و افقی چرخاند.

 

دوربین با لنز ثابت دارای قیمت پایین تری نسبت به سایر دوربین هاست و اغلب در اماکنی با کاربرد معمولی مورد استفاده قرار می گیرند.
انواع دوربین مداربسته بر مبنای کاربرد

 

همانطور که می دانیم، انواع دوربین مداربسته دارای کاربردهای بسیاری در زندگی روزمره ما هستند و هر یک از آن قابلیت های خاصی را که بسیار کاربردی است را فراهم می آورند که عبارتند از :

  • دوربین مداربسته حرارتی : اساس کار این دوربین ها، بر مبنای نور مادون قرمز ساطع شده از اجسام است که بر آن مبنا می توانند دمای اجسام را تشخیص دهند. دوربین حرارتی در کاربردهای نظامی به منظور کنترل مرزها، انبار مهمات به علت تشخیص انسان از ابزر آلات جنگی و هم چنین در مراکز تجاری، ادارای و اماکن پر تردد به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری کوید-19 و پیشگیری از آتش سوزی های بزرگ در جنگل ها، مراتع و انبار مهمات و …. کاربرد دارد.

بنابراین با نصب دوربین مداربسته داهوا حرارتی، می توان از وقوع آتش سوزی، نا امنی و شیوع بیشتر بیماری کرونا جلوگیری کرد. شرکت تیاندی نیز دوربین حرارتی را وارد بازار کرده که می توانند با اندازه گیری دمای بدن اشخاص، از بیماری کوید-19 پیشگیری کرد و آن را جایگزین دماسنج های دستی کرد.

  • دوربین مداربسته پلاک خوان (ANPR) : این نوع دوربین، به منظور کنترل تردد خودروها در پارکینگ ها، ورودی های پارک ها، مجتمع های مسکونی، خیابان ها و بزرگراه ها ( به منظور شناسایی پلاک خودروهای متخلف ) مورد استفاده قرار می گیرد.

در این میان شرکت بزرگ داهوا، دوربین های پلاک خوانی پارکینگی را ارائه کرده است که می توان لیستی از پلاک ها را به عنوان لیست سیاه و سفید تعیین کرد که بر مبنای آن، راهبند ورودی مجتمع هاف پارکینگ ها و … درب را باز کند یا اعلانات لازم را برای کاربران ارسال کند. بنابراین با نصب دوربین مداربسته داهوا پلاک خوان، قابلیت های لازم را به منظور کنترل و افزایش ایمنی مجتمع ها، پارکینگ های طبقاتی و … فراهم آورد.

معرفی انواع دوربین مداربسته

  • دوربین مداربسته شناسایی چهره : دوربین شناسایی چهره، یکی از انواع دوربین مداربسته است که بر مبنای AI (Artificial Intelligence) یا هوش مصنوعی است که می توان لیستی از چهره ها همراه با اطلاعات فردی آن ها را در دیتابیس آن تعیین کرد تا در صورت قرار گرفتن افراد در میدان دید دوربین، چهره های آن ها بر مبنای دیتابیس مقایسه شود و هشدارهای لازم به کاربران اعمال شود و همچنین در صورت وجود چهره فرد در دیتابیس، اطلاعاتش بر روی مانیتور ظاهر شود.
  • دوربین مداربسته مینیاتوری
  • دوربین مداربسته ضد انفجاری

کلام آخر در خصوص معرفی انواع دوربین مداربسته

همانطور که در این مقاله، انواع دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار دادیم، دوربین های نظارتی بر مبنای فاکتورهای خاصی به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند که هر یک از انواع، در محیط یا پروژه ای خاص کاربردی تر هستند که می توانید با مراجعه به وب سایت فراگستر و یا تماس با کارشناسان متخصص، مشاوره خرید دوربین مداربسته مناسب را داشته باشید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای : 0

تا حالا کسی رای نداده! اولین نفر شما باشید.

دانلود

هاست ارزان، لایت اسپید، سرور مجازی منطبق با اسکریپت های 20script کلیک کنید >

خرید ارز
مطلب مفیدی بود ؟
نویسنده : تیم محتوای 20اسکریپت 0 رپورتاژ آگهی
لینک کوتاه مطلب : https://www.20script.ir/?p=55335
مطالب مرتبط
برخی از قالب های وبلاگ - بیست اسکریپت
قالب عشق بین انگشت هاقالب عشق بین انگشت ها
قالب دخترونه و آرایشقالب دخترونه و آرایش
قالب زیبای ماشینقالب زیبای ماشین
قالب فانتزی و طنز چِشمقالب فانتزی و طنز چِشم
قالب دختر رویاییقالب دختر رویایی
قالب وبلاگ دکوراسیونقالب وبلاگ دکوراسیون
قالب وبلاگ کلبه و درختقالب وبلاگ کلبه و درخت
قالب دختر زیباقالب دختر زیبا
قالب پسرونه غمگینقالب پسرونه غمگین
قالب عاشقانه قلبقالب عاشقانه قلب
بیست اسکریپت
اسکریپت
profile
sourceforge
profile webmaster
profile check
checker list
checker
checker
upload file