ارزدیجیتال
حراجی دامنه های ویژهمشاهده
تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
تبلیغات ژاکت, مرجع خرید قالب و افزونه وردپرسی اورجینال

بررسی خواص منحصر به فرد آویسل و کربن اکتیو در صنایع

رپورتاژ آگهی

امروزه در صنایع از ترکیبات مختلفی برای بهبود تولید و انجام فرایندهای گوناگون استفاده می شود. آویسل و کربن اکتیو از جمله موادی هستند که به دلیل خواص منحصر به فردشان کاربردهای بسیار متنوعی دارند. آویسل نوعی پلیمر است که در آزمایشگاه ها، صنایع بهداشتی، دارویی و غذایی دیده می شود. انواع کربن فعال یا اکتیو نیز در صنایع آرایشی و بهداشتی، آب و فاضلاب، پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بررسی خواص منحصر به فرد آویسل و کربن اکتیو در صنایع

 

آویسل چیست
سلولز میکرو کریستالی که با نام آویسل شناخته می شود، در واقع پلیمری طبیعی است که ساختاری شبه بلوری به صورت پلیمر دارد. ساختار آویسل بیشتر به شکل پلیمری آمورف بوده و به دلیل شرایط تشکیل، قادر به گرفتن ساختار کریستالی منظم نیست. این ترکیب پودری شکل، سفید رنگ و غیر قابل اشتعال است. به طورکلی حجم محصول و برند شرکت تولیدکننده از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت تجهیزات آزمایشگاهی و مواد شیمیایی هستند.

 

مونومر آویسل فرمول شیمیایی به صورت C14H26O11 و جرم مولکولی برابر با 370 گرم بر مول دارد. از این ماده می توان به عنوان تثبیت کننده در ترکیبات شیمیایی استفاده نمود. کاربرد این ترکیب در آزمایشگاه‌ها در موارد گوناگونی صورت می پذیرد.

 

خواص آویسل
آویسل از سلولز چوب آلفا به دست آمده است. از خواص آویسل به عنوان ضد انقباض، ضد کپک و امولسیفایر استفاده می شود. این ماده به رنگ سفید، بدون بو و مزه در دسترس است. آویسل در بیشتر حلال های آلی، آب و اسید های رقیق قابل حل نیست. این پلیمر به صورت طبیعی تشکیل شده و شامل واحدهایی از گلوکز است. ساختار بلوری این ماده در آب غیر قابل حل بوده و در برابر واکنش دهنده ها مقاوم است.

 

تفاوت آویسل 101 و 102
انواع آویسل در گرید های مختلفی تولید و در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی عرضه می شوند. تفاوت گریدهای آویسل در اندازه ذرات و میزان رطوبت موجود در آن هاست.

بررسی خواص منحصر به فرد آویسل و کربن اکتیو در صنایع

تولید
به‌وسیله فرآیندهای متفاوتی مانند تبخیر، هیدرولیز اسیدها و اکستروژن می توان آویسل را تولید نمود. این ماده به عنوان حامل برای مایعات عمل می کند، زیرا سطح آن تخلخل زیادی دارد. کاربرد آویسل موجب حفظ خواص جریان و خواص فشرده می گردد. تخلخل این ماده نیز موجب خشک و تمیز شدن سریع دستگاه های گرانولاتور مرطوب می شود.

 

آویسل در صنایع غذایی
از خواص آویسل در صنایع غذاییو ساخت نوشیدنی ها به عنوان عامل ژل ‌کننده، تثبیت‌ کننده، ضد انجماد و معلق سازی و بهبود پایداری استفاده می شود. آویسل همچنین برای بهبود حبس آب و کاهش کالری مواد غذایی در محصولات پخته شده به عنوان عامل ضد انعقاد استفاده می شود و کارایی مطلوبی دارد. از دیگر کاربردهای آویسل در صنایع غذایی می توان به استفاده در انواع بستنی، ترکیبات گوشتی کم‌ چرب و انواع ادویه جات با هدف افزایش ویسکوزیته و کاهش چربی به عنوان جایگزین چربی و امولسیفایر و همچنین مواد غذایی منجمد، انواع گوشت قرمز و ادویه‌ های مختلف به عنوان تثبیت ‌کننده سرد و داغ جهت بهبود ثبات بافت محصول اشاره نمود.

 

کاربرد آویسل دارویی
بخشی از کاربرد آویسل در صنعت دارویی و برای افزایش میزان ویسکوزیته و استحکام در انواع قرص ها به ویژه ساخت قرص ‌ها با روش فشرده ‌سازی مستقیم است.

 

کاربرد در صنایع آرایشی و بهداشتی
از آویسل به عنوان یک جایگزین مناسب و همین طور ضخیم کننده چربی در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. کاربرد این ماده موجب بهبود کیفیت، پایداری و تازگی لوازم مورد استفاده در پوست و مو می شود.

 

عوارض جانبی آویسل
در مکمل‌ های ویژه فیبر کاربرد آویسل ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی خفیفی شود. ایجاد نفخ و افزایش تولید مدفوع از جمله عوارض احتمالی این ماده خواهد بود. بنابراین آویسل در افرادی که به بیماری کرون یا سابقه انسداد روده مبتلا هستند باید با احتیاط و تحت نظر پرشک مصرف شود. توجه شود که مکمل های فیبری قادرند بر میزان جذب برخی از داروها اثر داشته و موجب کاهش جذب آن ها شوند. همچنین این مواد می توانند منجر به کاهش سطح قند خون شوند.

 

کربن اکتیو
جذب و تخلخل بالا از خواص منحصر به کربن اکتیو یا کربن فعال است. ساختار کربن اکتیو از اتم های کربن به وجود آمده و به صورت شبکه ای حفره ای و کانال هایی از کربن است که از اسکلتی محکم و از لایه های نامنظم تشکیل یافته است. این کربن ها با پیوندهای شیمیایی به یکدیگر متصل شده اند. از کربن اکتیو در تصفیه آب، تولید ماسک های تنفسی و همچنین صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

 

ساختار کربن اکتیو
همانطور که گفته شد ساختار زغال فعال به صورت شبکه ای حفره ای است به همین دلیل کربن اکتیو با مکانیسم جذب سطحی به از بین بردن انواع ناخالصی ها از مواد گازی و مایع کمک می کند. حذف رنگ، بو و طعم و بهینه سازی رنگ و طعم در نوشیدنی ها و آب میوه ها، تصفیه فاضلاب و هوا از موارد استفاده از کربن اکتیو هستند.

 

تولید کربن اکتیو
ساخت کربن اکتیو از زغال سنگ و تورب صورت می پذیرد. کربن بلک را می توان از چوب نیز تهیه نمود. تولید کربن اکتیو از پوست نارگیل، فندق، بادام و گردو و پسته نیز امکان پذیر است.

 

انواع کربن اکتیو
انواع مختلفی از کربن اکتیو تولید و در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی عرضه می گردد که هریک از آن ها کاربرد ویژه ای داشته و در صنایع مخصوصی استفاده می شوند. در ادامه به برخی از انواع کربن اکتیو و مصارف و مزایای آن‌ها اشاره شده است.

بررسی خواص منحصر به فرد آویسل و کربن اکتیو در صنایع

کربن اکتیو پودری
پودر کربن اکتیو دارای اندازه های کمتر از یک میلی متر است. از مزایا کربن اکتیو پودری می توان به مقادیر بالای سطح در واحد حجم اشاره نمود. از معایب این ماده این است که به دلیل اندازه ریز ذراتش موجب ایجاد افت فشار بالایی خواهد شد. هزینه پایین تولید و انعطاف پذیری از دیگر مزایای کربن فعال پودری به شمار می آید.

 

کربن اکتیو میله ای
کربن فعال استونه ای یا میله ای دارای ذراتی به قطر ۱۳۰ میلی متر است. افت فشار کم، غبار پایین، قدرت مکانیکی بالا از مزایا این نوع است. کاربرد کربن اکتیو میله ای در بازیایی حلال و کنترل گازهای خروجی اتومبیل صورت می پذیرد.

 

کربن اکتیو گرانول
این نوع دارای سطح خارجی کوچک تر و سایز ذرات به نسبت بزرگ‌تری از نوع پودری است. از مزیت نوع گرانولی سرعت نفوذ گازها و مایعات برای جذب و سختی و مقاومت بالای آن است. کاربرد این نوع در جداسازی مواد و تصفیه آب دیده می شود.

 

قیمت کربن اکتیو
قیمت خرید کربن اکتیو به نوع، حجم محصول و شرکت تولیدکننده آن وابسته است. این ماده به صورت خوراکی و صنعتی تولید و عرضه می گردد. هر یک از این انواع از قیمت های مختلفی برخوردارند. نوع ماده اولیه که کربن فعال از آن تولید می شود نیز بر قیمت آن تاثیرگذار است.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای : 0

تا حالا کسی رای نداده! اولین نفر شما باشید.

دانلود

هاست ارزان، لایت اسپید، سرور مجازی منطبق با اسکریپت های 20script کلیک کنید >

خرید ارز
مطلب مفیدی بود ؟
نویسنده : تیم محتوای 20اسکریپت 0 رپورتاژ آگهی
لینک کوتاه مطلب : https://www.20script.ir/?p=59123
مطالب مرتبط
برخی از قالب های وبلاگ - بیست اسکریپت
قالب عشق بین انگشت هاقالب عشق بین انگشت ها
قالب دخترونه و آرایشقالب دخترونه و آرایش
قالب زیبای ماشینقالب زیبای ماشین
قالب فانتزی و طنز چِشمقالب فانتزی و طنز چِشم
قالب دختر رویاییقالب دختر رویایی
قالب وبلاگ دکوراسیونقالب وبلاگ دکوراسیون
قالب وبلاگ کلبه و درختقالب وبلاگ کلبه و درخت
قالب دختر زیباقالب دختر زیبا
قالب پسرونه غمگینقالب پسرونه غمگین
قالب عاشقانه قلبقالب عاشقانه قلب
بیست اسکریپت
اسکریپت
profile
sourceforge
profile webmaster
profile check
checker list
checker
checker
upload file