ارزدیجیتال
حراجی دامنه های ویژهمشاهده
تبلیغات
تبلیغات تبلیغات
تبلیغات ژاکت, مرجع خرید قالب و افزونه وردپرسی اورجینال

دیتاسنتر چیست؛ با اجزای اصلی آشنا شوید

رپورتاژ آگهی

دیتاسنتر چیست؛ با اجزای اصلی آشنا شوید

دیتاسنتر چیست. دیتاسنتر یا مرکز داده تسهیلاتی است که عملیات و تجهیزات مشترک فناوری اطلاعات یک سازمان را برای اهداف ذخیره سازی، پردازش و انتشار داده‌ها و برنامه‌ها متمرکز می‌کند. از آنجایی که مراکز داده حیاتی ترین و اختصاصی ترین دارایی‌های یک سازمان را در خود جای داده اند، برای تداوم عملیات روزانه حیاتی هستند. . در این مقاله به شما خواهیم گفت دیتاسنتر چیست و با اجزای اصلی آن آشنا خواهیم شد.

 

مرکز داده چیست؟

دیتاسنتر چیست؛ با اجزای اصلی آشنا شوید

برای آن که بدانید مرکز داده یا دیتا سنتر چیست می‌توان گفت، با خرید سرور مجازی و اختصاصی، کسب‌وکارها با درک پویایی کاری که می‌توان با داده‌هایشان کرد، از منابع موجود خود به مراکز داده مجهز می‌روند تا به مدیریت بهتر داده‌ها کمک کنند. مراکز داده به اولویت اصلی مشاغل در سراسر جهان تبدیل شده اند تا نیازهای زیرساخت فناوری اطلاعات خود را برآورده کنند

داده‌ها حیاتی‌ترین دارایی هر سازمانی است و کسب‌وکارها با چالش‌های خرید سرور، مدیریت و اداره داده‌ها در عین حصول اطمینان از امنیت داده‌ها مواجه هستند. مدیریت داده برای هر شرکتی برای بهبود عملکرد تجاری و داشتن اطلاعات به روز  و در دسترس در هر مکان و هر زمان برای کارکنانی که بیشتر به آن نیاز دارند، بسیار مهم است. اکوسیستم‌های کاملی وجود دارند که به طور دائمی‌در اطراف Big Data و Data Analytics رشد می‌کنند، که باعث می‌شود شرکت‌ها ابزارهای بسیار مهمی‌ را برای مدیریت داده‌های روزمره هدف قرار دهند.

 

دیتاسنتر تسهیلاتی است که عملیات و تجهیزات مشترک فناوری اطلاعات یک سازمان را برای اهداف ذخیره سازی، پردازش و انتشار داده‌ها و برنامه‌ها متمرکز می‌کند. در گذشته، مراکز داده زیرساخت‌های فیزیکی بسیار کنترل شده بودند، اما تکنولوژی ابرها (cloud) از آن زمان به بعد این مدل را تغییر داده است. به جز مواردی که محدودیت‌های نظارتی نیاز به یک مرکز داده در محل بدون اتصال به اینترنت دارد، بیشتر زیرساخت‌های مرکز داده مدرن از سرورهای فیزیکی داخلی به زیرساخت‌های مجازی تبدیل شده‌اند که از برنامه‌ها و بارهای کاری در محیط‌های چند ابری پشتیبانی می‌کنند.

 

مراکز داده بخشی جدایی ناپذیر از شرکت هستند که برای پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی تجاری و ارائه خدماتی مانند موارد زیر ضروری هستند:

  • ذخیره سازی، مدیریت، پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات
  • برنامه‌های بهره وری، مانند ایمیل
  • معاملات تجارت الکترونیک با حجم بالا
  • تقویت جوامع بازی آنلاین
  • کلان داده، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

امروزه بیش از 7 میلیون مرکز داده در سراسر جهان وجود دارد. عملاً هر کسب‌وکار و نهاد دولتی مرکز داده خود را می‌سازد و نگهداری می‌کند یا به مدل‌های شرکت دیگری دسترسی دارد. امروزه گزینه‌های زیادی در دسترس هستند، مانند اجاره سرورها در یک مکان هم‌زمان، استفاده از خدمات مرکز داده که توسط شخص ثالث مدیریت می‌شود، یا استفاده از سرویس‌های مبتنی بر ابر عمومی‌از میزبان‌هایی مانند آمازون، مایکروسافت، سونی و گوگل و ….

 

 دیتاسنتر چگونه کار می‌کند؟

دیتاسنتر چیست؛ با اجزای اصلی آشنا شوید

یک مرکز داده همه عناصر مورد نیاز برای ذخیره و پردازش ایمن داده‌ها را برای سازمان شما (یا مشتریان) از جمله سرورهای فیزیکی مانند انواع سرور HP، هارد دیسک‌ها و تجهیزات شبکه پیشرفته در خود جای می‌دهد.

 

این زیرساخت همچنین شامل سیستم های قدرت خارجی و پشتیبان، شبکه های خارجی و سیستم های ارتباطی، سیستم های کابل کشی، کنترل های محیطی و سیستم های امنیتی است.

 

اگر تا به حال از یک مرکز داده بازدید کرده باشید، اغلب به نظر می رسد و احساس می کنید که در یک فیلم علمی تخیلی هستید. با ردیفی از سرورها، برج‌های خنک‌کننده و تعداد بی‌معنی کابل‌های شبکه، می‌توانید تصور کنید که به فیلم Matrix نگاه می‌کنید.

 

امروزه، زمانی که تا حد امکان نزدیک به 100% انتظار می رود، یک مرکز داده اغلب شامل یک سیستم کنترل هوشمند است. خنک کننده، کنترل آب و هوا و موارد دیگر را به طور خودکار بهینه می کند تا عملکرد را بهینه کند.

 

مرکز داده یک سیستم مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM) است. اساساً همان مفاهیم خانه هوشمند (کنترل خودکار دما و غیره) را به سطح بعدی می برد.

 

اگر هرگز نمی‌خواهید ابر خصوصی برنامه‌ها و داده های بزرگ شما در دسترس باشد، مرکز داده یک ضرورت است.

 

اجزای اصلی دیتاسنتر

دیتاسنتر چیست؛ با اجزای اصلی آشنا شوید

معماری و الزامات مرکز داده می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. به عنوان مثال، مرکز داده ای که برای یک ارائه دهنده خدمات ابری مانند آمازون ساخته شده است، نیازهای تسهیلات، زیرساخت‌ها و امنیتی را برآورده می‌کند که به طور قابل توجهی با یک مرکز داده کاملا خصوصی متفاوت است، مانند مرکز داده ای که برای یک مرکز دولتی ساخته شده است که به امنیت داده‌های طبقه بندی شده اختصاص دارد.

 

صرف نظر از طبقه بندی، یک عملیات موثر مرکز داده از طریق سرمایه گذاری متعادل در تسهیلات و تجهیزاتی که در آن قرار دارد به دست می‌آید. علاوه بر این، از آنجایی که مراکز داده اغلب داده‌ها و برنامه‌های کاربردی حیاتی سازمان را در خود جای می‌دهند، ضروری است که هم امکانات و هم تجهیزات در برابر مزاحمان و حملات سایبری ایمن باشند.
عناصر اولیه یک مرکز داده به شرح زیر تجزیه می‌شوند:

۱.امکانات
فضای قابل استفاده برای تجهیزات فناوری اطلاعات فراهم کردن دسترسی شبانه روزی به اطلاعات، مراکز داده را به یکی از پرمصرف ترین امکانات جهان تبدیل می‌کند. طراحی برای بهینه سازی فضا و کنترل محیطی برای نگه داشتن تجهیزات در محدوده دما/رطوبت خاص هر دو مورد تاکید قرار گرفته است.

 

۲.اجزای اصلی
تجهیزات و نرم افزار برای عملیات فناوری اطلاعات و ذخیره سازی داده‌ها و برنامه‌های کاربردی اجزای اصلی مراکز داده هستند. این عناصر ممکن است شامل سیستم‌های ذخیره سازی باشد. سرورها؛ زیرساخت شبکه، مانند سوئیچ‌ها و روترها؛ و عناصر مختلف امنیت اطلاعات، مانند فایروال‌ها و.. باشند.

 

۳.زیرساخت پشتیبانی
زیر ساخت پشتیبانی تجهیزاتی هستند که به حفظ ایمن بالاترین در دسترس بودن ممکن کمک می‌کند. موسسه Uptime چهار سطح از مراکز داده را تعریف کرده است که در دسترس بودن آنها از 99.671٪ تا 99.995٪ متغیر است. برخی از اجزای زیرساخت پشتیبانی عبارتند از:

  • منابع برق اضطراری (UPS) – بانک باتری، ژنراتورها و منابع انرژی اضافی.
  • کنترل محیطی – تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر (CRAC) سیستم‌های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) و سیستم‌های اگزوز
  • سیستم‌های امنیتی فیزیکی – بیومتریک و سیستم‌های نظارت تصویری.

 

۴.کارکنان عملیاتی
کارکنان عملیاتی پرسنل در دسترس برای نظارت بر عملیات و حفظ فناوری اطلاعات و تجهیزات زیرساختی در شبانه روز می باشد.

 

کلام آخر
مراکز داده در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته اند. از آنجایی که نیازهای سازمانی IT به سمت خدمات درخواستی حرکت می‌کند، زیرساخت مرکز داده از سرورهای داخلی به زیرساخت مجازی تبدیل شده است که از بار کاری در میان استخرهای زیرساخت فیزیکی و محیط‌های چند ابری پشتیبانی می‌کند. این روزها عبارتی وجود دارد که باید بدانید و آن این که مرکز داده مدرن جایی است که حجم کاری شما در آن قرار دارد.

 

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره با مشاورین وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه 0 / 5. تعداد رای : 0

تا حالا کسی رای نداده! اولین نفر شما باشید.

دانلود

هاست ارزان، لایت اسپید، سرور مجازی منطبق با اسکریپت های 20script کلیک کنید >

خرید ارز
مطلب مفیدی بود ؟
نویسنده : تیم محتوای 20اسکریپت 0 رپورتاژ آگهی
لینک کوتاه مطلب : https://www.20script.ir/?p=59166
مطالب مرتبط
برخی از قالب های وبلاگ - بیست اسکریپت
قالب عشق بین انگشت هاقالب عشق بین انگشت ها
قالب دخترونه و آرایشقالب دخترونه و آرایش
قالب زیبای ماشینقالب زیبای ماشین
قالب فانتزی و طنز چِشمقالب فانتزی و طنز چِشم
قالب دختر رویاییقالب دختر رویایی
قالب وبلاگ دکوراسیونقالب وبلاگ دکوراسیون
قالب وبلاگ کلبه و درختقالب وبلاگ کلبه و درخت
قالب دختر زیباقالب دختر زیبا
قالب پسرونه غمگینقالب پسرونه غمگین
قالب عاشقانه قلبقالب عاشقانه قلب
بیست اسکریپت
اسکریپت
profile
sourceforge
profile webmaster
profile check
checker list
checker
checker
upload file